Rollspelet dag 2!
Under rasten så samlade jag bisittarna och lärarna och vi planerade en cup. Jag skrev en resolution som skulle ge all makt i FN till Generalsekreteraren, och skrev ett tal till Carl som skulle lägga fram den. Därefter skrev även lärarna, Johanna och Victoria tal för att tala för resolutionen. Efter att vi röstat igenom deltagarnas resolutioner i Generalförsamlingen skulle vi dra fram denna resolution och chocka alla.
Lunchen gick bra. Maten kom upp, dock först efter en påminnelse, och den räckte dessutom. Disken sköttes bra, för alla la undan efter sig. Vi bestämde dock att ta lite längre lunch, för att hinna möblera om i Skrivsalen och fixa det sista i talen till resolutionen. Vi fick nämligen tillgång till Skrivsalen senare än vad vi var inställda på från början. Möbleringen sköttes bra, och det nya röstningssystemet fick vi igång väldigt lätt. Jag tror dock att vi släppte in alla fem minuter för sent, då det var svårt att förstå sig på hur hela systemet fungerade. Vi kopplade dessutom in två mikrofoner. En som jag skulle ha och en som skulle stå vid talarstolen. Dock var min väldigt rasslig, och jag valde att stänga av den då jag ändå hördes ändå. Ingen använde heller mikrofonen vid talarstolen. Men efter ett tag bestämde jag att säkerhetspersonalen skulle gå runt med mikrofonen och ge den till den som ställde frågan, då det var svårt att höra dem om de stod längst bak.
Efter debatterna och omröstningarna tog vi fram vår resolution. Alla gick upp och talade bra, svarade bra på frågor etc. Vid omröstningen stängdes hela maskinen av, vi sa att den var trasig och sa att resolutionen gick igenom med klar majoritet. Det blev protester från de flesta delegationer, och alla var på väg ut, men säkerhetspersonalen höll dem kvar. Jag höll ett kort tal, spelade Bruneis nationalsång och avslutade sedan snyggt med att säga "och detta var slutet på FN-rollspelet". Sedan tog vi en paus för att kunna diskutera ihop oss om vilka som skulle få priser. Alla kom tillbaka i tiden, vi delade ut priser och jag och Victoria tackade alla för deras insats och sa att vi gärna tar emot frågor om nån vill göra detta projektarbete i framtiden. Sedan började vi städa...
Jag måste säga att båda dagarna gick väldigt problemfritt förbi, och det var skönt med tanke på hur många problem vi stött på på vägen dit...
Rollspelet dag 1!
Insläppet gick bra, och alla vi räknat med dök upp. Dock så kom ett land vi inte hade räknat med, men det löstes snabbt med handskrivna klisterlappar och en handskriven landsskylt. När jag startat själva rollspelet som Generalsekreterare gav jag instruktioner i vad som skulle hända, vad som fanns i allas mappar och så. Jag beslutade också att jag vi skulle hålla en tyst minut för andra världskrigets offer, för att få en lite annorlunda start. Sedan flöt allt på bra. Vår öppningstalare var på plats i tid och höll ett bra tal. Alla höll sina öppningstal och följde instruktionerna bra. Ibland blev det även citat till vissa tal. Dock gick talen lite fortare än tänkt, och vi låg mer än en halvtimme före tidsschemat, men då beslutade jag bara att arbetet i utskotten fick starta en halvtimme tidigare.
Jag och Carl hade bra samförstånd och höll ungefär samma tid i Utskotten innan vi öppnade för öppen lobby. Sedan flöt allt på bra efter lunch också, dock blev vi tvungna att tillslut "tvinga" alla delegationer att börja prata i utskotten. Efter att varje resolution presenterats bestämde vi att alla delegationer var tvungna att säga någonting om det de hört, men att de fick betänketid innan de var tvungna att säga nåt.
Och sedan gick allting jättebra! Alla hade mycket att säga när de väl var tvungna att säga någonting. Det var efter rollspelet som det uppstod en massa konstigheter. Säkerhetspersonalen och Carl skulle hjälpa Victoria att städa nere på FORUM och jag skulle till skolan och duka på Hyllan, istället för att vi alla var på två ställen. Men plötsligt så var Victoria ensam kvar på FORUM. Det ledde till att jag fick åka tillbaka ner och hjälpa henne med det sista, för att sen åka ensam tillbaka till skolan och duka med Anna-Karin och Dan.
Kaoz!
Under tisdagen lade jag ner tid på att uppdatera vår hemsida med alla delegationer och dess delegater. Jag och Victoria gick också igenom material från tidigare rollspel. Huvudtanken var att hitta alla landskyltar vi behövde. Några saknades, så jag såg till att skriva ut dem. Under veckan gick jag flera gånger till Serviceenheten för att få dem inplastade, men de var aldrig där. Därför får jag gå dit igen under nästa vecka.
Magnus gav oss en gammal powerpointpresentation som Victoria främst uppdaterade, då vi bestämt för att hålla ett informationsmöte för alla elever. Vi ska berätta hur allting kommer fungera, var vi ska vara, etc. Det mötet kommer vi ha 13.20 på tisdag i Skrivsalen. Det är upp till lärarna om de vill att eleverna ska komma, eller om de informerar dem själva, men vi kommer i alla fall vara där.
I onsdags fick vi höra att vi inte skulle kunna få ha en "avsluningslunch" på Hyllan, för att alla ettor skulle ha nationella då. Jag gick direkt till Anna-Karin och pratade med henne för att försöka hitta en lösning. Vi kom fram till att det bästa var att fortfarande vara i Hyllans lokaler, men att be om att få maten från matsalen.
I torsdags träffade jag och Victoria Sofie i matsalen och informerade dels om att det på måndagen kommer komma ett 80-tal kosymklädda elever samtidigt till matsalen. Dessutom lyckades vi komma överens och få maten upp till Hyllan på tisdag. Nu återstår för mig att prata med Johan Bergqvist uppe på Hyllan och berätta hur många vi kommer vara, borde sitta etc...
I veckan bokade vi oxå lokalerna helt, de var bara reserverade tidigare. Dessutom har vi lyckats värva ytterligare funktionärer, och få till en till delegation. Dock saknas ett sekretariat som kan hjälpa mig. Jag har kontaktat alla lärare och bett dem kolla med sina elever, så jag hoppas de kan få fram tre elever som kan hjälpa mig...
Under nästa vecka gäller det att dels hålla informationsmötet, men även fixa allt det praktiska. Vi måste verkligen kolla upp lokalerna, och se när vi tidigast kan få tillgång till dem för att möblera dem rätt. Dessutom hitta en lösning på hur vi kan få dit material, och då också hur mycket vi behöver ta med oss. Vi måste också se om vi kan få någon hjälp från skolan för att köpa någon dricka och frukt som delegaterna kan få under lobby-verksamheten. Dessutom måste vi ha en lösning för delegaterna att kunna skriva om nya resolutioner.
En lösning vore såklart att varje delegation har med en laptop var bara.
Jag har även tänkt kolla med några elever för att se om de vill fotografera och dokumentera lite under rollspelets gång.
Märsta.nu
Nu efter lovet är det dags att börja jobba med att hitta funktionärer och även få ihop en kort presentation för klasserna där vi kan berätta vad det är som kommer gälla under rollspelets gång. Dessutom måste vi försöka hitta tidsramarna för dagarna. Det blir en bra vecka!
Öppningstalare och lokaler
Jag har kontaktat Henrik Kelfve och han hade både tid och var väldigt tillmötesgående till att vara öppningstalare, så nu räknar vi fullt med honom!
Lokal och lunch
Våran påtänkte öppningstalare är just nu utomlands, och därför har jag inte hunnit kontakta honom. Men förhoppningsvis kommer hem nu under veckan, så jag kan kontakta honom då!
Det börjar faktiskt kännas lite nu som om allting rullar på (äntligen!) Efter lovet kommer vi kunna fixa allt det praktiska (och roliga!)
14/4
Detta fick vi gjort igår, och skickade ut de flesta länderna till lärarna. De sista länderna skickade jag ut idag. Det är sammanlagt 21länder utskickade, men är risk att visa inte kommer delas ut. Men känns ändå som ett bra omfamn. Men vi är däremot väldigt osäkra med hur vi ska hantera alla ettor, om vi ska låta dem vara med eller inte. Det är i alla fall något vi måste hitta en lösning på innan imorgon.
Frågorna är klarade och godkända.
Vi träffade dessutom Hasse igår, i hopp om att kunna få ta två av Komvux klassrum för att ha utskotten i. Han lät positiv, men vi bör skaffa en plan-b utifall att...
Nu måste vi även försöka få ihop ett sekriatriat, ett bra gäng funktionärer, sen är vi så gott som ready to go...
12/4
Men då uppstod ett problem. Tydligen ska ettorna ha ett nationellt prov samtidigt som FN-rollspelet är inplanerat. Detta betyder att skrivsalen plötsligt blivit upptagen, och vi står utan lokal. Därför återstår nu även att söka lokaler. Vi har ett antal alternativ vi nu ska kolla upp, för att sedan presentera för Anna-Karin. Förhoppningsvis ska vi kunna lösa det, för utan lokal blir det inget FN-rollspel...
Men vi bör hitta en reservlösning! Dagen får utvisa!
Frågorna är ändå klara, och det blir bara två utskott, därför är det också bara två frågor. Vi bestämde oss för det eftersom det är färre med i år än vad det var förra året, så två var bättre. Detta innebär också att det är lättare att lägga ner mer fokus och få mer diskussioner till båda frågorna. Förra året rann tiden iväg och en fråga blev mycket "mindre" än de andra två. Så jag och Victoria tog beslutet för att bara ha två utskott.
Veckan 12
Fred och säkerhet: Nordafrika: ”FN-styrkor skall befinna sig i de nordafrikanska staterna fram tills att man utvecklat fungerande demokratier. Allt för att försäkra om säkerhet”
Milleniemålen: Kärnkraft: ”Vidare forskning av alternativa energifällor, för att på långsikt påbörja en avveckling av kärnkraften”
Mänskliga rättigheter: ”Göra barnkonventionen till en ... (lag)”
Däremot lär de behövas omformuleras lite. Dessutom måste vi hitta ordet vi söker att vi ska göra om konventionen till.
Jag pratade dessutom med Anna-Karin för att hon ska försöka hjälpa att sprida ordet till alla samlärare att det är ett FN-rollspel, och det är ju bra! Eftersom vi just nu bara har en klass som anmält sig, oc detta är en OP-klass.
Det jobbiga är att meningen är att vi ska ha alla klasser och att de ska ha fått igång sina arbeten tills vi åker till Belgien.
9/3
Men som tur är har jag fått med en till med på projektet - Victoria! Så nästa vecka ska jag uppdatera henne och få med henne i matchen, så då kanske det blir bättre fart och saker som händer. Jag hoppas i alla fall det, för nu börjar jag bli riktigt orolig...
Har gjort ändringar i projektplanen, och däribland fått in en mer detaljerad tidsplan. En tidsplan som jag verkligen hoppas håller nu...
Jag börjar bli rikigt nervös över att ingenting kommer bli av.
22/2
Efter mötet blev det då klart att jag ska göra en mer detaljerad tidsplanering och kontakta alla ämnesansvariga lärare för att väcka intresse för FN-rollspelet. Efter det ska frågorna prioriteras.
Jag tog därför idag reda på vilka lärare det är som är ämnesansvariga och ska skriva ett mail jag kan skicka till alla dem för att väcka intresse.
Innan veckan är slut ska mailet vara iväg och min tidsplanering mer detaljerad. Idag har jag inte kunnat jobba allt för mycket med det, för jag måste just nu prioritera naturkunskapen, men imorgon så kommer jag lägga ner mycket jobb!
17/2
Idag har jag börjat skriva ner och planera länderna som ska delta. I och med det fortsatte jag även igång med att småfila lite på rollspelets hemsida. Länderna som jag just nu kommit fram till är dessa:
USA
Storbritannien
Ryssland
Frankrike
Kina
Mexiko
Canada
Tyskland
Saudiarabien
Afghanistan
Danmark
Australien
Sydafrika
Nordkorea
Brasilien
Sydkorea
Denna lista kommer dock med all säkerhet få många förändringar!
Jag träffade även Andreas Eriksson för tips om vad jag ska tänka på när jag söker frågor som ska diskuteras. Därför är det nästa sak att ta tag i! Andreas sa även att jag skulle maila Rikard Josefsson om deltagande, så det ska jag göra nu direkt! Andreas lovade också att prata med sina klasser för att väcka intresse, och då mycket till att vara med i sekretariatet.
Jag såg även till att boka ett möte med Magnus nästa vecka för att diskutera deltagande och annat. Nästa vecka hoppas jag att hitta alla frågor och även kunna få fram alla länder.
Det känns som om alla förberedelser har gått från att ha varit en dimma till att klara rejält nu under dagen.
13/2
Men sedan är frågan hur många länder som ska vara med, men jag får välja ut ett flertal länder och sedan bara sålla ut de som ska bort om det blir för många. Men som sagt så börjar jag med att idag få ut så många "stora" länder som möjligt och sen är målet att jag på tisdag ska ha börjat kolla vilka frågor man kan diskutera samt prata med Magnus en del!
Projektplan
Projektplan
David Westlinder, Victoria Lobenius SPS08
Bakgrund:
Efter att ha varit med i en annan grupp och försökt utföra ett projekt som skulle samla in pengar för en skola i Sierra Leone så var det dags att försöka på något annat. Det kändes ständigt som om gruppen stod stilla, och därför oroade jag mig för mitt betyg. Istället tog jag då på mig det projektarbete jag blev rekommenderad att välja från allra första början: att arrangera FN-rollspelet.
Det går att koppla till Pedagogiskt Ledarskap, som jag läser på Individuellt Val, Geografi, Samhällskunskap och Historia. Den kommer beröra flera delar då det kommer innehålla mycket att söka information om nutida och forntida samhällsfrågor. Dessutom blir det en del Geografi när jag söker information och försöker komma på vilka länder som ska vara inblandade. Ledarskapet kommer in under själva spelet, då jag kommer vara generalsekreterare.
Jag har tidigare arrangerat turneringar av olika slag i högstadiet, planerat och hållit föreläsningar för yngre elever under min gymnasietid och framförallt så arrangerar jag en standup-kväll i Märsta varje torsdag. Dessa erfarenheter kan vara till hjälp.
Målformuleringar
Projektet går ut på att arrangera och utföra FN-rollspelet. Länder som ska vara med skall tas fram. Frågor som ska diskuteras likaså, och hur många dessa ska vara. Sätta ihop ett sekretariat, fixa säkerhets- och mediapersonal. Hålla igång en hemsida och kunna hjälpa delaktiga elever och lärare att veta vad som kommer gälla under spelets gång. Hitta vilka dagar rollspelet ska på gå, samt en del småsaker som lär komma upp under arbetets gång. Sedan ska hela rollspelet utföras på bästa möjliga sätt!
Avgränsningar
Avgränsningarna är att koncentrera sig på att rollspelet endast kommer vara för Arlandagymnasiet och kommer ta sin plats på Kunskapens Hus. En annan avgränsning är att det bara kommer vara tre utskott, och därför bara vara tre särskilda frågor att diskutera, fler skulle bli alldeles för mycket.
Syfte
Jag valde detta projekt för det känns utmanande, intressant och roligt. Efter att ha varit med under två FN-rollspel och haft så pass kul så känner jag att flera ska kunna ta del av detta. Det är en lärorik upplevelse, man lär sig om mycket olika saker samtidigt som man har väldigt roligt. Att få vara med som arrangör under det känns inspirerande, och likaså att få vara generalsekreterare. Det kommer vara en god erfarenhet och dessutom något att skriva i sitt CV.
För deltagarna ska det kännas lika roligt och lärorikt. Det är själva huvudmålet med arrangemanget, att alla har kul samtidigt som de lär sig någonting.
Metod
Metoden kommer vara mycket efterforskningar över både internet och i litteratur. Det kommer även bli en del intervjuer och kontakter med lärare och personer på FN-förbundet. Dessa kommer behövas för att först ha alla länder och frågor klara, och för att kunna veta vad som gäller vid själva arrangemanget när det gäller allt från upplägg, möblering och planering. Jag kommer nog använda mig mycket av det förra FN-rollspelet som någon slags riktlinje.
Material
De hemsidor jag kommer använda är dels svenska FN-förbundets hemsida, Globalis och Landguiden. Jag lär nog även använda ”stora” FN:s hemsida och andra hemsidor jag kan hitta. Litteraturen blir de användbara böcker jag kommer komma över.
Jag kommer använda mig mycket av Magnus Lundqvist, som har mycket erfarenheter och kommer vara en slags ”kontaktperson” under projektets gång. Även Sonay Jalili hos svenska FN-förbundet är någon jag kommer hålla en kontakt med.
Tidsplan
FN-rollspelet ska hållas i slutet av april, eller i maj. Om jag får bestämma kommer det vara i maj, för det känns mest verklighetstroget. Att säga hur mycket tid som ska läggas på alla olika delar är svårt att säga, men jag skulle säga att alla länder, vilka klasser som ska vara delaktiga, frågor, utskott, sekretariatet och en lätt tidsplanering måste vara klart i mitten av april. Resten av tiden fram till rollspelet borde läggas ner på allt det praktiska, smågrejer som ballonger, förberedelser, placeringar, öppningstalare och en slags kurs för alla ordföranden. Sedan ska då allt vara klart till i maj.
1april ska både frågorna och länderna vara klara. Alltså ska klasserna då ha ett land tilldelat till sig och ha börjat jobba med att förbereda sig.
Spelet ska utspelas sedan antingen vecka 19 eller 20. Detta är bara preliminärt, men en av dessa veckor bör det bli.
Vecka 15 ska planeringen och förberedelserna vara klara, så att vi sedan kan fokusera på att allt det praktiska.
Redovisning
Redovisningen kommer ske under själva FN-rollspelets gång. FN-rollspelet blir redovisningen, förutom loggboken som ständigt kommer uppdateras och visas för handledaren.
9/2
Dessutom har jag hunnit att prata med personer som kan sitta i sekretariatet och även säkerhetspersonal. Jag har även funderat lite lätt på vilka länder som borde vara med och vilka frågor som ska diskuteras. Har dock inte kommit så långt med det, utan kommer syssla mycket med det under helgen eftersom en del annat tar upp min tid nu denna vecka.
Bloggen är igång! Och jag ska se till att ha projektplanen klar till måndag.
Vad gör vi? Nu kör vi!
Det är bara att köra och hoppas att det går rätt smärtfritt till, åtminstone i början...